Integrationer er stadig nyt for mange virksomheder. Det kan være svært lige at se, hvad man skal bruge det til. Og det lyder kompliceret, dyrt og besværligt.

Så mange har ikke rigtig taget hul på det endnu og går derfor glip af oplagte muligheder for at spare tid og hjælpe medarbejdere og kunder i hverdagen.

Læs med og se 3 eksempler på integrationer, som vi har bygget for vores kunder – og hvordan integrationer kan gøre en forskel for dine medarbejdere i hverdagen.

Hvad er integrationer

Integrationer handler om at udveksle data mellem systemer – så i bund og grund handler integrationer om at automatisere manuelle opgaver, og derved spare både tid og kræfter i hverdagen.

Teknologien udvikler sig hele tiden, og det er derfor blevet meget lettere at bygge integrationer mellem systemer. Mange systemer tilbyder standardintegrationer, men i dag er det blevet lettere og billigere at bygge mere avancerede integrationer mellem systemerne.

Automatisk opslag i kundesystem

Hvis du kører med et telefonsystem, fx IP Vision eller Flexphone, så vil dine medarbejdere som udgangspunkt have behov for to systemer – ét til at modtage opkald og ét til at slå kunden op i. Derfor sidder de ofte og hopper mellem de to systemer.

Dette kan let løses med en integration, hvor telefonsystemet automatisk kobler oplysningerne fra opkaldet sammen med oplysningerne i CRM-systemet, fx Dynamics365 eller Vitec, og herefter vise kundeoplysningerne direkte i telefonsystemet.

På den måde behøver medarbejderen ikke skifte mellem systemer, men i stedet fokusere på at hjælpe kunden videre.  

Opdatering af brugerdata på tværs af systemer

Ikke alle systemer kan integreres med hinanden automatisk. Det kræver nemlig, at systemleverandøren har indtænkt det i udviklingen og bygget op mod de andre systemer, du bruger – og det er der ingen garanti for.

Har du fx et website, hvor dine brugere skal kunne tilgå og rette data om dem selv, vil det nemmeste være, hvis data om brugerne udveksles automatisk mellem websitet og dit administrationssystem.

Vores erfaring er, at der ofte ligger en del manuelt arbejde for medarbejderne med at flytte data og sørge for, at data er opdateret i begge systemer, så både bruger og medarbejder præsenteres for de samme oplysninger.

En anden integration, som er lige til at tage fat i, er hvis du fx kører et e-mailmarketing system. Så giver det mening at integrere systemet ind i et CRM system, så du kan udveksle data om leads og kunder mellem de to systemer.

Når processen er manuel, foregår den i begge tilfælde fx ved download eller upload af data i Excel/CSV.

Problemet med denne proces er åbenlys:

  • Der kan ske fejl undervejs.
  • Hvor lang tid går der mellem opdatering af data?
  • Er der mere end én medarbejder, som kender denne proces?

Her bør du i stedet bygge en integration, så data udveksles automatisk. Vi kan hjælpe både med standardintegrationer og med at bygge integrationer, hvis der ikke findes en standardintegration.

Håndtering af mails

Nogle virksomheder har brug for at kunne dokumentere mailkorrespondance over længere tid. Derfor har de ofte ekstra mail-bokse, hvor korrespondancerne arkiveres.

Vi har set eksempler på virksomheder, som håndterer denne proces manuelt, og hvor det er den enkelte medarbejders ansvar, at deres mailkorrespondance lander i arkivet – fx ved at sætte en ekstra e-mail på eller arkivere samtalerne manuelt, når sagen er færdig.

Ligesom med opdatering af brugerdata bliver denne manuelle proces meget medarbejderfølsom. Og samtidig er der GDPR-krav, som skal overholdes.

Så hvorfor ikke håndtere denne proces via en integration, så den kører automatisk? Fx kan mails arkiveres i et CRM-system eller et ticket-system.

På den måde sikrer du overblik over det fulde sagsforløb.

Find ud af, hvilke processer, du vil automatisere

Det er ikke altid let at se mulighederne for integrationer, når fokus primært er på at drive en forretning. Men det handler heller ikke om at se på integrationer. Det handler om at identificere manuelle arbejdsprocesser, som kan automatiseres.

Og det er nok noget, du eller dine medarbejdere sagtens kan finde.

Herefter skal du så undersøge, om der findes standardintegrationer mellem systemerne, eller det er nødvendigt at bygge en integration selv.  

Tag fat i os, hvis du vil have hjælp til processen. I kan fange os på 70 28 66 00 eller på kontakt@nhl-data.dk.

Ingen kommentarer endnu.


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *