Lokal server eller cloud hosting?

Skal du have dine data på en lokal server – altså hos dig selv – eller er det tid til at vælge cloud hosting?

Når du har data og systemer på en server på kontoret føler du nok, at der er styr på det. Du kan jo se den og ved, at den fungerer. Den er dyr i indkøb, men så kan du jo have den længe, ikke? Det dykker vi ned i her i artiklen.

Lad os starte med at få styr på, hvad forskellen på en lokal server og cloud hosting er.

Hvad er cloud hosting?

Meget simpelt fortalt er en cloud løsning servere, der står samlet i et professienelt datacenter hos en leverandør – fx Microsoft. De indeholder flere kunders systemer og data. Du kan ikke få at vide præcis hvor din data ligger, men til gengæld er der fuldstændig styr på sikkerheden omkring serverne.

Den lokale server står fx på kontoret eller i eget datacenter, og er modsat cloud én konkret server. Så cloud hosting er altså en samling af servere, som leverer en given service – fx opbevaring af data eller systemer.

Med cloud hosting køber du en del af en eller flere servere, som er drevet professionelt. Det vil sige, at du ikke skal forholde dig til fx opdateringer af serverne – den slags er med i prisen. Konceptet er, at du frit kan skrue op og ned for dit forbrug efter behov.

Du kan få din egen server, drevet af et IT firma – det kaldes en virtuel privat server.

Microsoft Azure en ren cloud løsning hvor data opbevares og programmer serviceres via servere hos Microsoft.

Hvad skal du gøre når du har en lokal server?

At have sin egen server kan umiddelbart ligne den letteste løsning. Du skal jo bare købe den, få den sat op og så kører det bare.

Men servere skal løbende opdateres hver måned – eller patches, som det hedder – ligesom din computer og dine systemer skal. Hvis du ikke får det gjort, så falder sikkerheden og serveren bliver ustabil. I værste tilfælde holder den helt op med at fungere.

Det kræver en professionel IT konsulent at patche en server, så det kan hurtigt løbe op.

Ud over det skal du tage højde for en række ting:

  • du skal have backup
  • hvis din server går ned, skal du indkøbe en ny før du kan komme i drift igen
  • hvis din server går ned vil det tage meget lang tid at lægge din backup på en ny server
  • have en plan for hvad du gør ved fx brand eller hærværk – og teste din plan jævnligt
  • sørge for at brand kan slukkes ved at fjerne ilt i rummet
  • sørge for at din server er låst inde
  • overvågning af din servers performance
  • hvem skal fikse det for dig, når der opstår problemer

Disse ting skal du tage højde for så du sikrer, at din virksomhed kan blive ved med at køre, hvis din server går ned.

Læs også: Cyberangreb mod Microsoft Exchange servere

Hvad er den sikreste løsning?

Lad os starte med at slå fast at en server i et skab på kontoret ikke er en sikker løsning. Simpelthen på grund af risikoen ved fx brand eller indbrud. Serveren er ofte frit tilgængelig, hvilket er en reel sikkerhedsrisiko.

For selv at køre en server sikkert skal du have IT kompetencer i virksomheden. Her kan du vælge en virtuel privat server, hvor du får din egen del af en professionelt drevet server.

Din server skal stå i et aflåst skab i et professionelt datacenter. Datacentret skal være konstant afkølet og udstyret med brandalarmer og brandslukningssystemer, der bruger ‘inergen’ (iltfortrængning) i stedet for vand, for ikke at skade udstyret og dermed jeres data.

Driften skal have patches af din server og backup. Ideelt set skal du have 2 servere, som kan tage over for hinanden, hvis den ene går ned.

De sikre alternativer er at køre hybrid cloud eller fuld cloud server.

Med hybrid cloud har du dele af dine servere i et professionelt datacenter, der driftes af en IT leverandør. Resten har du i skyen.

Med en fuld cloudløsning er den grundlæggende sikring af serverne på plads. Microsoft kører deres egne datacentre professionelt og sørger selvfølgelig for at opdatere alle servere løbende.

Hvis du har en ringe IT sikkerhed er ingen server-løsninger sikre. Men det er en myte at en cloud server er mindre sikker end en lokal server – ofte er det faktisk modsat.

Hvad er den billigste løsning?

Ved at skifte til cloud sparer du strømregningen til den fysiske server, som står på dit kontor plus evt. service, som du har haft på den løbende. Om det opvejer prisen på en cloud løsning er svær at sige – det er forskelligt fra sag til sag.

Med en cloud-løsning betaler du for det, du bruger. Du kan let få mere eller mindre plads – ofte på meget kort tid. Med din egen server har du den plads, din server har – og mere plads kræver indkøb af ny hardware og udgifter til opsætning.

Selve flytningen til skyen koster et engangsbeløb, som nogle gange svarer til det du betaler i elregning hver måned. Herefter vil du skulle betale for dit forbrug hver måned. Til gengæld skal du ikke tænke på, hvad der sker, hvis din server går i stykker.

Vores kunder betaler en fast pris pr. måned for en cloud-løsning, der opfylder alle behov, og du bliver derfor ikke overrasket over skjulte omkostninger til f.eks. nyt hardware eller opdateringer.

Skal jeg skifte til en cloud løsning?

Ja, hvis du er en mindre eller mellemstor virksomhed i Danmark bør du have en cloud server frem for en lokal server. Det er sjældent at vi anbefaler det modsatte.

Men det kan jo sagtens være at du er undtagelsen.

Tag fat i os på 70 28 66 00 eller på kontakt@nhl-data.dk, så kan vi tage en snak om mulighederne.

Få artikler på mail

Ja tak til e-mails fra NHL Data, som jeg til enhver tid kan melde mig fra igen. Jeg accepterer samtidig privatlivspolitikken og betingelser for behandling af mine personoplysninger.

Tag fat i os i dag – så ser vi sammen på, hvordan vi kan hjælpe dig med din IT. 

Ring eller send os en besked.

Lars Wiberg

Ja tak til e-mails fra NHL Data, som jeg til enhver tid kan melde mig fra igen. Jeg accepterer samtidig privatlivspolitikken og betingelser for behandling af mine personoplysninger.

Få tips direkte på mail 👇

Vi sender tips hver 14. dag – og du kan frit sige nej tak, hvis du fortryder. 

Ja tak til e-mails fra NHL Data, som jeg til enhver tid kan melde mig fra igen. Jeg accepterer samtidig privatlivspolitikken og betingelser for behandling af mine personoplysninger.

Send os en besked

Vi ringer til dig hurtigst muligt. Du er velkommen til at ringe til os på 70 28 66 00.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Linda Degnbol Baltzersen
Lars Wiberg

Ja tak til e-mails fra NHL Data, som jeg til enhver tid kan melde mig fra igen. Jeg accepterer samtidig privatlivspolitikken og betingelser for behandling af mine personoplysninger.