Søg
Close this search box.

Business Central eller Dynamics 365 CRM – hvad er egentlig forskellen?

Microsofts software univers er stort. Virkelig stort. Så det kan være svært lige at skelne alle produkterne fra hinanden. Især når det kommer til de mere komplekse størrelser, som fx programmerne Business Central eller Dynamics 365 CRM.

Så for at sikre, at du er klædt på til at vælge den helt rigtige løsning, så giver vi dig her forskellen mellem Microsoft Dynamics 365 CRM og Microsoft Business Central.

Du kan også læse mere her: Hvad er Dynamics 365?

Og ellers så hold fast – så går vi i gang. Først skal vi se på, hvad de to systemer egentlig er for en størrelse.

Hvad er Dynamics 365 CRM – den hurtige overflyvning

Dynamics 365 CRM er et Customer Relationship Management system. Det giver dig mulighed for at arbejde struktureret med hele processen omkring at skaffe og fastholde kunder. Ved at have både salg, kundeservice, service og andre dele af virksomheden til at arbejde i samme system, får du fordelen ved at have al data samlet et sted.

Det giver dig mulighed for et helt unikt billede på dine kunder.

Men i virkeligheden er Dynamics 365 langt mere end det. Faktisk har du med Power Platform langt flere muligheder for at lave det system, som passer præcis til din virksomhed. Fx ved at tilpasse salgsværktøjet, så det passer præcis til jer. Eller ved at bygge præcis den løsning, I har brug for til jeres virksomhed.

Og så selvfølgelig den hurtige på Business Central også…

Business Central er et såkaldt ERP-system. Det står for Enterprise Ressource Planning – og betyder egentlig bare at det er et samlet system, der driver virksomhedens drift. Det er designet til at holde styr på processer omkring fx finans, produktion, salg, ordrestyring, lager og leverancer. Alt sammen i et samlet system.

Fokus er i høj grad på at sørge for, at der er styr på både det finansielle perspektiv. Men det er også en essentiel del af et ERP-system, at holde styr på at man rent faktisk er i stand til at levere på aftaler overfor kunderne.

Ligesom med Dynamics giver det god mening at samle data og processer i et system, da det giver en hel del muligheder for at automatisere de der kedelige ting, som ikke giver mening at køre manuelt.

Selvom begge systemer er bygget af Microsoft, så er der ikke de samme muligheder for at tilpasse Business Central som med Dynamics 365.

Hvad har Dynamics 365 og Business Central til fælles?

Nu har vi været kort omkring begge systemer, så du forhåbentlig har en lille forståelse for dem. Så nu graver vi lidt dybere og ser på, hvilke ligheder de to systemer har.

Håndtering af salg

Når det kommer til Business Central eller Dynamics 365 CRM har begge systemer faktisk mulighed for at håndtere salg.

Med Business Central kan man arbejde med salgsmuligheder – og systemet kan håndtere fx priser, ordrer og leverancer. Der er også indbygget henvendelser vedr. solgte produkter.

Hvis du har behov for en mere styret salgsproces og en udvidet kundeservice, så vil du nok opleve at funktionerne i Business Central er mangelfulde. I det tilfælde vil du have fordel af at købe en løsning, som er bygget specifikt til fx et salgsformål – som Dynamics 365 Sales.

Bygget i skyen

Både Dynamics 365 CRM og Business Central er en cloudløsning. Det vil sige, at du ikke som før i tiden skal bruge en server for at køre systemerne. I stedet kommer du på systemerne via en browser eller i nogle tilfælde et program installeret på din computer.

Det vil også sige at de begge er licensbaserede, hvor du let kan skrue op og ned for antallet af brugere – du betaler altså kun for det, du bruger.

Og så er et cloudsystem altid opdateret – både i forhold til data, men også i forhold til fx sikkerhedsrisici i selv systemet. Det er altså ikke nødvendigt at opdatere systemet løbende – den slags holder leverandøren styr på for dig. 

Gode muligheder for at få systemerne til at arbejde sammen

En af de helt essentielle fordele ved at bruge et ERP-system er at man har meget af sin kundedata i et system. Det gør at man kan tage temperaturen på sin virksomhed på tværs af produktionskæden og kunderne.

Når en virksomhed så udvider med fx et dedikeret salgssystem er der en risiko for at dette blik forsvinder. Selvom man kan arbejde med integrationer, så er der i mange af de integrationer, der findes på markedet enten begrænsninger eller behov for en stor grad af tilpasning for at passe til din virksomhed.

Derfor giver det altså en fordel at arbejde med systemer, som trækker på den samme data, hvilket Business Central og Dynamics CRM gør. For det giver mulighed for at få et mere holistisk perspektiv – og at automatisere manuelle processer på den baggrund.

Begge systemer er leveret af Microsoft, men er bygget på 2 forskellige måder, hvis man ser helt ind i maven på dem. Så hvis Dynamics 365 og Business Central skal arbejde sammen, så skal der lige lidt arbejde til at få det til at ske. Det er altså ikke helt ”out-of-the-box”.

Fordi Business Central og Dynamics er bygget af Microsoft, som også leverer fx Outlook, Teams og SharePoint er der selvfølgelig lette muligheder for at koble systemerne sammen og arbejde i netop de systemer, man kender.

Husk at medarbejderne lige skal lære systemerne at kende

Når det så er sagt, så vil det selvfølgelig tage tid at lære begge systemer at kende. Det skal man altid huske, når man tager nye systemer i brug. Og det er også tilfældet, hvis man overvejer Business Central eller Dynamics 365 CRM.

Heldigvis kan man med fx Dynamics 365 CRM tilpasse systemet, så det passer bedre til medarbejdernes måde at arbejde på.

Hvad skal du vælge – Dynamics 365 CRM eller Business Central?

I bund og grund skal du jo overveje, hvad det er for et system, du har behov for. Selvom begge hører under Dynamics paraplyen, så opfylder de helt forskellige behov.

Business Central er, som navnet antyder, et system, der bruges til en lang række af virksomhedens administrative funktioner. Og Dynamics 365 CRM er beregnet til at hjælpe med at håndtere al form for salg og service af kunder.

Hvis du har brug for at hjælp til at vælge enten Dynamics 365 CRM eller Business Central, så tag fat i os på 70 28 66 00 eller ved at sende os en besked. Vi hjælper dig gerne til at blive klogere på løsningerne.

Få artikler på mail

Nysgerrig på mere?

Tag fat i os i dag – så ser vi sammen på, hvordan vi kan hjælpe dig med din it. 

Ring eller send os en besked.

Er du kunde og har brug for support, så ring eller send en mail på support@nhl-data.dk

Martin Dahlem - IT og Netværkssikkerheds Konsulent
Jesper Haggren - IT Konsulent - DevOps - Implementerings ekspert - Microsoft 365