Hvilke overvejelser skal man gøre sig, når man skal købe et domæne og samtidig skal forholde sig til, hvilken domæneendelse man skal vælge? Læs med her, hvor vi gør dig klogere på domæneendelser, også kaldet Top Level Domain (TLD).

Når man snakker om top level domains skelner man typisk mellem to typer:

  • Country-code top level domains (ccTLD): de domæner, som fortæller noget om, hvilket land domænet kommer fra. Det kan f.eks. være .se, som indikerer at der er tale om et svensk domæne.
  • Generiske top level domains (gTLD): alle de domæner, som ikke identificeres med et land. Det kan være domæner som .org, .nu eller .com.

Læs også: Webhoteller og domæner- har du styr på begreberne?

Brug domæne til at ramme målgruppen

Der er flere ting, man skal tage med sig i overvejelserne, når man vælger et top-level-domæne. Først og fremmest skal man tænke over, hvem det er man henvender sig til og hvad hjemmesidens formål er.

Et .dk-domæne er stadig det mest populære TLD-valg i Danmark (Kilde: DK-Hostmaster). Som regel vil det også være det mest oplagte valg, hvis man har virksomhed i Danmark og sigter mod et dansk marked.

Dels signalerer du over for dine kunder, at der er tale om en dansk side og en dansk afsender. Et .dk-domæne signalerer også sikkerhed og troværdighed, da alle .dk-domæner tilhører den danske stat og administeres af DK Hostmaster. Staten har på den måde mulighed for at overvåge danske hjemmesider.

Det betyder at vi i højere grad stoler på hjemmesider, der slutter på “dk”, end andre typer af TLD, som ikke overvåges af en højere indstans.

Hvis du sigter internationalt

Hvis du derimod sigter mod et publikum, som går ud over de danske landegrænser, så er .com et godt valg, da det ikke knytter sig til et bestemt land, men fungerer som et internationalt domæne. En mulighed kan også ligge i at købe flere TLD og pege domænerne hen på den samme side (f.eks. både købe et .dk- og et .com-domæne).

Dette øger ikke blot chancen for at blive fundet af potentielle kunder, men er også en fordel, hvis du på et senere tidspunkt vil udvide din forretning og sælge på det internationale marked.

Køber du flere domæner på samme tid, sikrer du dermed domæneretten, og undgår at andre køber det før dig.

Markedsføring med domæne

Man behøver dog ikke at holde sig til det ”sikre valg”. Et unikt top-level-domæne kan nemlig også bruges som en del af din markedsføring.

Hvis du har en webshop, kan du f.eks. vælge top-level-domænet .shop, for på den måde tydeligt at vise dine potentielle kunder, at du har en webshop.

En måde at gøre det endnu mere unikt på, vil være hvis en pizza-restaurant f.eks. bruger top-level-domænet .pizza. Af de mere kendte generiske top-level-domæner findes der f.eks. .org, som signalerer at der sandsynligvis er tale om en organisation.

Top-level-domæner – krav og vilkår

Udover overvejelserne i forhold til målgrupper og markedsføring, så findes der også nogle særlige krav og vilkår, som du skal leve op til, når det kommer til typer af TLD. I forhold til country-code top level domains, så kan der f.eks. være nogle regler om, hvem der må eje specifikke domæner.

Det vil sige, at du i nogle tilfælde skal være bosiddende i et land, for at få lov til at bruge landets top-level-domæne.

Når du registrerer dig med et .dk-domæne er der også nogle regler og vilkår, du skal følge. DK Hostmaster har f.eks. ret til at suspendere domænet, hvis:

“der er en nærliggende risiko for, at internetbrugeres stavefejl eller slåfejl ved indtastning af en URL i et adressefelt udnyttes til at skabe forveksling med et andet næsten identisk Domænenavn og dermed ska­ber trafik på egen hjemmeside.” (Kilde: dk-hostmaster.dk). 

Desuden kan brugsretten til domænet bortfalde, hvis man ikke betaler til tiden. Du finder resten af de gældende vilkår og regler på DK Hostmasters hjemmeside.

Ønsker du rådgivning om domæner, så kontakt os gerne på tlf. 70 28 66 00 – så vil vi sørge for at vejlede dig bedst muligt. Du kan også skrive en mail her.

Anbefalede indlæg

Ingen kommentarer endnu.


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *