Ventetid er et stort problem i mange virksomheder – og et problem som i sidste ende kan koste mange penge.

Problemer med at tilgå programmer, downloade dokumenter eller vente på systemer, som ’fryser’ er nemlig ikke kun frustrerende. Det resulterer også i en masse spildtid, som kunne være brugt meget mere gavnligt.

Nedetid, og dermed spildtid, kan inddeles i to aspekter:

  1. Den tid, alle medarbejdere bruger på nedetid
  2. og den tid den medarbejder, som har ansvaret for at hjælpe de andre, bruger på det.

Alle medarbejdere rammes

Du behøver ikke nødvendigvis at have store nedbrud på dine systemer eller super dårligt netværk for at  medarbejderne oplever udfordringer med jeres IT.

Hvor mange timer om ugen går fx tabt på:

  • glemte passwords
  • problemer med Teams
  • Udfordringer med at komme sikkert på netværket (VPN)
  • ventetid på at systemer virker/svarer
  • problemer med at sende eller modtage mails
  • tid, som man bruger på at finde de rigtige filer at arbejde med
  • udfordringer med print

Der bruges højst sandsynligt mere tid end du tror – og det koster på bundlinjen.

Hvis din virksomhed har 10 medarbejdere, som hver uge mister 1 time om ugen på IT-udfordringer, løber det op i 460 timer om året (hvis de vel at mærke holder ferie 6 uger om året).

Det er 1,2 arbejdsuge pr. medarbejder årligt!

Så det er bestemt ikke småpenge, der er tale om, når medarbejderne skal bruge en masse tid på IT problemer.

Medarbejderen, der hjælper med IT

Ikke alle virksomheder har en IT-afdeling. Men de fleste har en person, som alle går til med sine IT-problemer. Tænk på den person – måske er det dig, eller måske har du givet ansvaret videre til en kollega.

Hvis du har ansvaret, bruger du så din tid rigtigt? Har du ting, du gerne vil prioritere, men ikke har tid til, fordi du skal hjælpe med at skaffe support til dine medarbejdere? Overvej, hvad du kunne få gennemført, hvis du kunne frigøre din tid til andre ting?

Ansvaret kan også være videregivet til en kollega, lad os kalde ham Kristian. Problemet er, at Kristian jo også er ansat til at lave andre ting – så hvilke opgaver bliver ikke løst, når han skal agere supporter i tide og utide? Hvis Kristian nu i stedet løste de opgaver, han var ansat til, ville det så ikke batte mere på bundlinjen?

Spørgsmålet er, om personen rent faktisk har kompetencerne til at hjælpe kollegerne med problemerne? Eller ender det alligevel med at blive eskaleret til dig, hvor du så skal finde en, der kan hjælpe?

Frigør tid hos medarbejderne

Mange virksomheder har en fingernem medarbejder med flair for IT. Det er derfor nemt at falde i fælden og tænke, at det en billigere og bedre løsning, men faktum er, at der går tid fra vigtigere arbejde og efterlader virksomheden sårbar, hvis medarbejderen forlader virksomheden.

Daglig professionel support fra en IT leverandør gør, at dine medarbejdere kommer hurtigt tilbage til arbejdet. Så du minimerer spildtid.

Vi kører med supportpakker til fast pris – så dine medarbejdere kan bare ringe uden at du skal være nervøs for prisen. Og vi sørger for, at din IT spiller bedst muligt for dig.

Regn på, hvad det koster her

Tag fat i os i dag, hvis du vil høre mere om vores support – på kontakt@nhl-data.dk eller 70 28 66 00.

Anbefalede indlæg

Ingen kommentarer endnu.


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *