Søg
Close this search box.

Sådan får du automatiske pauser mellem møder i Outlook

Du og dine kollegaer kan nu få hjælp fra Outlook til at skabe plads i kalenderen, når I planlægger nye møder.

Vi har alle oplevet, at det til tider kan være svært at nå fra det ene møde til det andet, hvis møderne er placeret for tæt på hinanden – eller lige få en pause mellem møder, hvis du arbejder hjemme.

Når du planlægger møder med denne smarte funktion i Outlook, undgår du, at dine møder ligger for tæt. Denne artikel viser dig, hvordan du aktiverer funktionen i Outlook, og hvordan du vælger, hvor lang en pause Outlook skal lægge ind mellem møderne.  

Sådan slår du automatiske pauser mellem møder til

Ville det ikke være rart, hvis du kunne få 5 minutter mellem møderne? Eller måske bare nå at komme frem til dit næste møde, før det starter?

Når du planlægger et møde, reducerer Outlook automatisk mødetiden.

Hvis du opretter et standard 30-minutters møde, fratrækker Outlook automatisk 5 minutter. Så har du automatisk en pause til næste møde.

Planlægger du en time eller længere, reduceres mødet med 10 minutter, men du kan selvfølgelig selv vælge tidsintervallet.

 Her får du en guide til:

  • Find indstillinger i Outlook
  • Bestem, hvor længe dine møder skal vare
  • Sådan får du automatisk Outlook til at tilføje en pause
  • Sådan skræddersyr du standardindstillingerne på Outlook 
  • Sådan vælger du pauser for møder på over 1 time
  • Sådan ser din kalender ud efter ændringen

Find indstillinger i Outlook

Klik først på menuen ’Filer’ øverst til venstre i menulinjen. Klik derefter på ’Indstillinger’, som du finder længere nede.

Klik først på filer i Outlook
Find indstillinger i Outlook nederst i venstremenuen

Sådan angiver du, hvor længe dine møder skal vare

Vi starter med den første indstilling. Vælg ’Indstillinger’, ’Kalender’ og ’Standardvarigheden for nye aftaler og møder’. Som standard står den på 30 minutter. Det kan du ændre, så det passer til dig. Du kan vælge alt fra 30 minutter til 2 timer. I dette eksempel tager vi udgangspunkt i 30 minutter.

Tilpas varighed på nye møder, som du selv opretter

Sådan tilføjer du automatiske pauser til dine møder i Outlook

Lad os nu gå videre til, hvordan du får Outlook til at holde pauser mellem møderne.

Først vælger du indstillingen lige nedenfor, ’Afkort aftaler og møder’, og markerer den, som vist på billedet. Herefter kan du vælge, om du vil slutte møder tidligt eller starte møder senere. Jeg synes fx at det kan være nemmere at lave pauser, hvis mødet starter senere.

Outlook forkorter eller forsinker automatisk alle møder på mindre end en time med 5 minutter, og alt over en time med 10 minutter. Så får du en velfortjent pause mellem møderne.

Vælg afkort aftaler og om du vil have et møde til at slutte tidligere eller starte senere

Sådan tilpasser du pausen mellem møder i Outlook  

Du kan nemt vælge en længere pause, hvis du synes, at 5 minutter er for lidt.

For møder på under 1 time kan du vælge en pause på:

  • 5 minutter
  • 8 minutter
  • 10 minutter

For møder over en time kan du vælge pauser på 5, 10 eller 15 minutter.

Tilpas længden på pausen mellem møder

Når du har valgt længden på din pause, klikker du ’OK’ nederst til højre. Så er du færdig.

Klik ok, når du er tilfreds med dine indstillinger

Din kalender efter du har slået automatiske pauser mellem møder til

Når du opretter et nyt møde i Outlook, kommer der automatisk pauser i din kalender. Læg mærke til det lille mellemrum mellem møderne

Der er nu et lille mellemrum mellem møderne, som du opretter

NB! Funktionen virker ikke med tilbagevirkende kraft på tidligere møder. Den gælder fra nye møder, som du planlægger.

Få artikler på mail

Nysgerrig på mere?

Tag fat i os i dag – så ser vi sammen på, hvordan vi kan hjælpe dig med din it. 

Ring eller send os en besked.

Er du kunde og har brug for support, så ring eller send en mail på support@nhl-data.dk

Martin Dahlem - IT og Netværkssikkerheds Konsulent
Jesper Haggren - IT Konsulent - DevOps - Implementerings ekspert - Microsoft 365