Er du i tvivl om, om du skal vælge Teams eller Zoom til samarbejde og videomøder? Læs vores sammenligning af de to programmer her, hvor vi klæder dig godt på til at træffe det helt rette valg. Vi kigger blandt andet på funktioner og priser.

Skal du vælge Teams eller Zoom til din virksomhed?

Hjemmearbejde er kommet for at blive. Konceptet var allerede ved at blive godt og grundigt udbredt, da coronaen kom og tvang størstedelen af samfundet til for alvor at omfavne denne arbejdsform.

Med flere og flere, der arbejder hjemmefra – eller arbejder remote på anden vis – er behovet for diverse online mødeprogrammer steget. 2 af de mest populære løsninger er Microsoft Teams og Zoom.

I dette blogindlæg får du en sammenligning af de to, så du kan blive klogere på, hvilken løsning der er den bedste i netop din virksomhed.

Teams er et samarbejdsværktøj, Zoom er til møder

Microsoft Teams og Zoom har overlappende funktioner, og de puttes ofte i den samme ”kasse” sammen med alverdens andre programmer til samarbejde og videokonference. Der er dog væsentlige forskelle på de to.

Overordnet kan man sige, at Zoom er udviklet til online møder. Det er nemt at starte et opkald eller en videokonference med ansatte i virksomheden, men også med gæster udefra. Fokus er på lyd og billede i høj kvalitet, og det er muligt at få vist op til 49 deltagere i ét enkelt videoopkald. Desuden er det muligt at skærmdele i forbindelse med præsentationer.

Hvor det primære fokus hos Zoom er på lyd- og videoopkald, er Microsoft Teams et mere bredt funderet samarbejdsværktøj, der blandt andet er anerkendt for sit gennemførte chatprogram, som sikrer nem og hurtigt intern kommunikation. Synkronisering med Microsoft 365 gør det desuden muligt blandt andet at dele filer og kalendere på tværs for at sikre godt samarbejde, uanset hvor ens kollegaer befinder sig.

Meget af den funktionalitet, som Zoom er blevet rost for – fx breakout rooms – er blevet udviklet til Teams også.

I Microsoft Teams er det ydermere muligt at oprette særlige arbejdsområder (kanaler) til specifikke projekter, ligesom du kan oprette private teams i Teams.

Priser på Teams og Zoom

Både Microsoft Teams og Zoom fås i gratis versioner, som i visse tilfælde kan være tilstrækkelige. Vil du have adgang til samtlige af de funktioner, de to programmer har at byde på, koster det imidlertid.

Den gratis version af Microsoft Teams byder blandt andet på:

  • Online møder med op til 100 deltagere
  • Møder på op til 60 minutter
  • Skærmdeling og personligt tilpassede baggrunde
  • Mulighed for at planlægge lyd- og videomøder på forhånd
  • Ubegrænset chat, og herunder mulighed for gæsteadgang
  • Microsoft Teams’ datakryptering

Microsoft Teams er en del af Microsoft 365, så man køber ikke programmet separat. Prisen er afhængig af, hvor mange medarbejdere, der skal have adgang – se priserne her.

Den gratis version af Zoom byder på følgende:

  • Online møder med op til 100 deltagere
  • Gruppemøder på op til 40 minutter
  • Ubegrænsede én-til-én-møder

Ønsker du at købe Zoom, koster det mellem cirka 940 kr. og 2.200 kr. om året pr. licens.

Brugervenlighed og brugerflade

Zoom bliver af mange rost for sin brugervenlighed. Brugerfladen er simpel og intuitiv, og uanset hvor megen IT-erfaring du har, er det nemt og ligetil at komme i gang med at benytte Zoom. I en virksomhed betyder dette, at der (nærmest) ikke er brug for IT-support for at få teamet godt i gang med at afholde videomøder.

Skal du have det maksimale ud af Microsoft Teams, kræver det en smule mere indkøring. Dette skyldes, at Microsoft Teams tilbyder flere funktioner og applikationer – på godt og ondt. I Microsoft Teams skal brugerne blandt andet vænne sig til at benytte forskellige kanaler på Teams og at dele filer med hinanden.

Når først der er styr på dette, kan teamet eller virksomheden få glæde af alverdens smarte måder at samarbejde på på afstand, men det kræver en smule at sætte sig ind i de forskellige funktioner og Microsoft 365-integrationer, Teams har at byde på.

Integrationer i Microsoft Teams og Zoom

Nu har vi allerede nævnt diverse integrationer, så lad os kigge lidt nærmere på dét. Integrationer er essentielle, hvis samarbejdsprogrammer som Teams og Zoom skal lette arbejdsgangen i din virksomhed. Heldigvis byder både Teams og Zoom på flere fornuftige integrationer.

Microsoft Teams vinder point på integrationsdelen, idet programmet er udviklet til at arbejde sammen med Microsoft 365. Herudover byder Teams på over 70 forskellige andre integrationsmuligheder, som blandt andet gør det muligt at udarbejde spørgeskemaer, tjekke nyheder og håndtere billetsalg.

Hos Microsoft Teams er målet med integrationerne at bringe data fra andre apps ind i programmet. Omvendt gælder det som regel, at Zoom bliver integreret i andre platforme. Zoom er altså typisk programmet, der bliver integreret og ikke programmet, man integrerer i.

Zoom kan blandt andet integreres i Slack, og denne kombination er særdeles udbredt. Herudover byder Zoom på over 100 forskellige andre integrationer, herunder også en integration med Microsoft 365.

Sikkerhed i samarbejdsprogrammerne

Det er essentielt, at der er styr på sikkerheden i din virksomhed. Det gælder selvfølgelig også, når det kommer til samarbejdsprogrammer.

Microsoft er generelt kendt for at prioritere sikkerheden utroligt højt. Derfor får du også en særdeles sikker samarbejdsplatform, når du vælger Microsoft Teams.

Microsoft Teams byder blandt andet på Microsoft Teams-datakryptering under opbevaring og overførsel, enkeltlogin til alle Microsoft 365-apps og -tjenester, tvungen multifaktorgodkendelse og avanceret overvågning og rapportering. Du kan med andre ord føle dig fuldkommen tryg ved at vælge Microsoft Teams til din virksomhed.

Zoom har igennem tiden måttet tage en del slag for deres sikkerhed. Selvom de hævder at prioritere netop datasikkerhed, er der flere gange set eksempler på uheldige episoder på denne front, og de har fortsat en vagt defineret politik, når det kommer til både kryptering og sikkerhed. Skal samarbejdsprogrammet benyttes til at diskutere særligt følsomme oplysninger, eller er din virksomhed underlagt stramme datahåndteringsregler, er Zoom derfor sandsynligvis ikke det bedste valg.

Teams vs. Zoom til din virksomhed – hvad skal man vælge?

Både Zoom og Teams byder på en række gode egenskaber, og i flere sammenhænge kan det faktisk give mening at benytte begge værktøjer.

Teams eller zoom - teams er et samarbejdsværktøj med langt flere funktioner, så det er svært at sammenligne dem.

Hvis vi lige skal opsummere lidt, er Microsoft Teams særligt kendt for at arbejde super godt sammen med andre Microsoft 365 programmer. Arbejder din virksomhed i forvejen i Microsoft, er Teams således det oplagte valg, da det gør det nemt at arbejde på tværs af forskellige teams og afdelinger og blandt andet dele og redigere i fælles dokumenter i realtid. Teams er desuden et godt valg, hvis du vil have et højt niveau af sikkerhed.

Zoom er ideelt, hvis I gerne vil hurtigt i gang, og hvis I primært skal bruge en platform til videokonferencer. Det er nemt at opsætte møder både internt i virksomheden og med eksterne samarbejdspartnere. Zoom kræver minimal opsætning og har en nem og intuitiv brugerflade.

Zoom fungerer super godt til videomøder og er hurtig at tage i brug

Zoom er primært skabt til at afholde lyd- og videomøder og har desuden en fin indbygget chatfunktion. Microsoft Teams er et mere allround samarbejdsprogram, som blandt andet gør det muligt at dele kalendere og dokumenter. Selvom de to programmer tilbyder nogle af de samme funktioner, er der således stor forskel på, hvad de hver især kan bidrage med til din virksomhed, og hvad du skal vælge afhænger således af de konkrete behov.

Kom godt i gang med Microsoft Teams eller Zoom i din virksomhed

Er du fortsat i tvivl om, om du skal vælge Microsoft Teams eller Zoom til din virksomhed? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi hjælper dig gerne med at træffe det helt rette valg med afsæt i netop dine behov, krav og ønsker.

Sende en e-mail til kontakt@nhl-data.dk, eller ring på 70 28 66 00, hvis du vil høre mere, eller hvis du har brug for hjælp til at komme godt i gang med Microsoft 365.

Anbefalede indlæg

Ingen kommentarer endnu.


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *