Er du i tvivl om, hvorvidt du skal vælge Microsoft 365 eller Google Suite som programpakke til din virksomhed? I denne guide kommer vi omkring både fordele og ulemper ved begge løsninger og gør det nemmere for dig at vælge.

Hvad skal du vælge – Google eller Microsoft Office?

Skal jeg vælge Office eller Google til virksomheden? Det spørgsmål hører vi tit. Og vi forstår da også godt, at det kan være svært at vælge.

For i dag er det ikke lige så nemt at vælge en programpakke til din virksomhed, som det før har været, da der er kommet flere aktører på banen. Vi hjælper dig med at vælge den løsning, der passer bedst til din virksomhed, ved at sætte fokus på fordelene og ulemperne ved de to giganter Google Suite og Microsoft 365.

Hav styr på backup, uanset hvilken løsning du vælger

Inden vi går i gang med at sammenligne de to programpakker med hinanden, skal du være opmærksom på, at uanset hvilken løsning du vælger, skal du have styr på backup af data.

Du tænker sikkert, at du allerede har backup af dine data, fordi det hele foregår i skyen. Men data i skyen og backup er ikke det samme. Vi anbefaler derfor altid, at du har backup, så du er sikker på, at du er beskyttet mod hackere og let kan genskabe filer. Dette gælder både for Google og Microsoft 365, da de begge er cloud-services.

Det har Microsoft og Google til fælles

Microsoft 365 og Google Suite har et hav af ting til fælles. De er blandt andet begge abonnementsbaserede ud fra, hvor meget du som virksomhed har brug for af programmer og features.

Google Suite er primært online, men kan også bruges offline. Du kan installere en genvej på din computer. De fleste Microsoft 365 licenser kan installeres på en computer, tablet eller mobil, men kan også bruges som web-version. I den sammenhæng kan de derfor næsten det samme. Både Google Suite og Microsoft 365 kan desuden bruges på tværs af forskellige browsere og enheder.

De indeholder mange af de samme programmer og funktioner:

  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationer
  • E-mail
  • Kalender
  • Videoopkald
  • Noter  

Nu tænker du nok, at det er næsten umuligt at skille dem fra hinanden. Men det er det faktisk ikke. De har nemlig begge talrige tilføjelsesprogrammer, der adskiller dem fra hinanden, og der er stor forskel på, hvordan de forskellige programmer fungerer.

Derfor kommer vi her med en sammenligning af de to programpakker med fokus på priser, programmer, evne til at samarbejde og meget andet. Alt dette ser vi selvfølgelig på i forhold til virksomhedsbrug – så du kan vælge den programpakke, der passer bedst til lige netop din virksomhed.

Forskellen på betalte og gratis versioner

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at du kan få visse programmer gratis, men at vi i høj grad anbefaler de betalte versioner. Som virksomhed er det vigtigt at have kontrol over dine data. Når du køber adgang til enten Google Suite eller Microsoft 365, får du et sted, hvor kun din virksomhed kan få adgang, og det giver dig en vis grad af kontrol.

Du får eksempelvis fælles drev og styring af fildeling. Du har også mulighed for at få et domæne til jeres e-mails som eksempelvis ”@nhl-data.dk”. Så uanset hvilken en af de to programpakker du vælger, bør du købe en betalt version.

Google Suite har tre forskellige versioner til virksomhedsbrug: Basic, Business og Enterprise, der alle er i forskellige prisklasser. Microsoft 365 har også flere forskellige versioner, fx: Business Basic, Business Standard, Business Premium og E3.

Microsoft 365 indhold

Licens
Indhold
Microsoft 365 Business Basic
  • Professionel e-mail
  • 1 TB OneDrive til fillagring
  • Webversioner af Word, Excel, PowerPoint og Outlook (ikke desktopprogrammer)
  • SharePoint- og Microsoft Teams-support
  • Alle cloud-features fra Business Basic
  • Office programmer til desktop
  • Outlook Customer Manager & Microsoft Invoicing
  • Begrænset til 300 brugere pr. organisation
  • Alle programmer og cloud-servicer, der findes i Business Standard-versionen
  • Microsoft Intune management & deployment-værktøjer
  • Office 365 Advanced Threat Protection
  • E-mailpladsen stiger til 100 GB pr. bruger
  • OneDrive-opbevaring er ubegrænset
  • Administratorer får adgang til eDiscovery-features

Google Suite indhold

Licens
Indhold
Basic
  • Forbedret kontrol af sikkerhed og administration
  • Personligt drev på 2 TB pr. bruger
  • Videomøder med op til 150 deltagere
  • Teamdrev, hvor medarbejdere kan dele dokumenter
Business
  • Begrænsning af deltagere i møde på 250
  • Personligt drev på 5 TB pr. bruger
  • Teamdrev, hvor medarbejdere kan dele dokumenter
Enterprise
  • Forbedret sikkerhed med S/MIME-kryptering og support
  • Ubegrænset personligt drev
  • Organisationer kan spærre delte filer og scanne e-mails og billeder for at tjekke brud på fortrolige data

Vi anbefaler primært Microsoft Business Premium på grund af den høje sikkerhed og de muligheder, det giver for at supportere medarbejderne. Business Premium har nemlig en meget avanceret IT-sikkerhed, der passer til både små og mellemstore virksomheder.

En af de helt store fordele ved Microsoft 365 Business Premium er også, at du kan få bedre administration af dine computere, hvilket er oplagt i virksomheder med flere computere. Så kan du helt fjerne data fra en mistet computer uden at have computeren i hænderne og sætte en ny computer op, så den ligner den gamle på en prik. Alt det kan du få for 126 kr. pr. person om måneden.

Hvis du har en meget lille virksomhed og kun behøver det allermest nødvendige, kan både Google Basic og Microsoft 365 Business Basic være et godt valg. Her ligger priserne tæt på hinanden, men du får til gengæld ikke de mange funktioner, som findes i de større versioner.

Sammenligning af programmerne

Alle virksomheder har brug for forskellige programmer, alt efter hvilken type af virksomhed det er. Nogle har primært brug for at kunne skrive i et skriveprogram, mens andre bruger det meste af tiden i regneark. Du skal derfor vælge platformen ud fra det, som din virksomhed har allermest brug for.

Hvis vi eksempelvis sammenligner skriveprogrammerne fra henholdsvis Google (Google Docs) og Microsoft (Word), bliver forskellen en smule nemmere at få øje på.

Her gælder det om at finde ud af, hvad der er vigtigst for dine medarbejdere.

  • Er det vigtigste at kunne samarbejde på tværs af afdelinger og personer?
  • Eller er det vigtigere at have større muligheder for features?

Her hører Google Docs ind under den første kategori, mens Microsoft Word hører under den anden.

Google Docs gør det nemt for dine medarbejdere at samarbejde med hinanden, da du kan skrive direkte i samme dokument online. Microsoft har dog udviklet en del på netop denne feature og du kan nu arbejde samtidig i dokumenter, der ligger i SharePoint.

Til gengæld kan du få et mere produktivt workflow med Microsoft Word. Word har et hav af skabeloner, du kan plotte ind og bruge, og på den måde sikre dig et godt design af dine dokumenter nemt og hurtigt. Der findes eksempelvis 50 forskellige skabeloner til rapporter. Til sammenligning har Google Docs omkring 5 forskellige skabeloner.

Det er mange af de samme fordele, vi ser ved Microsoft Excel og Google Sheets. Her skal du vælge Sheets, hvis I konstant arbejder sammen på tværs af afdelinger i virksomheden, for her kan I kommentere og ændre i dokumentet sammen. Derimod skal du bruge Excel, hvis du vil have langt flere avancerede features, der kan gøre din hverdag noget lettere.

Microsoft 365 er overlegen på mange punkter

Selvom det overordnet kan være svært at finde forskellene ved de to programpakker, er Microsoft 365 overlegen på mange punkter. Microsoft kører blandt andet med en oppetid på 99 %, hvilket er helt i top. Det betyder, at du er sikret, at alt kører på skinner konstant.

Der findes desuden en række typiske problemer ved Google Drive, som du også kan opleve, hvis du bruger Google Suite, herunder:

  • at du ikke kan få adgang til filerne online
  • at filerne ikke bliver synkroniseret
  • at programmerne ikke loader ordentligt eller hurtigt nok.

Alle disse faktorer kan skabe stress og utålmodighed i din arbejdsdag, og det vil du for alt i verden undgå.

Et andet sted, hvor Microsoft har overtaget, er, når du skal arbejde offline. Med Google Suite kan du også arbejde offline, men du skal efterfølgende være sikker på, at du får synkroniseret dine filer, når du får forbindelse til nettet. Med Microsoft 365 kan du arbejde offline i skrivebordsversionen af Word.

Derudover vil dine dokumenter altid blive gemt lokalt i din stifinder, så du altid har kontrol over, hvor de befinder sig. Med Google Suite gemmes det hele i skyen, hvorefter du slipper kontrollen over dine dokumenter.

De mange fordele ved Microsoft 365 gør, at det er den programpakke, vi til hver en tid vil anbefale. Så kan du altid arbejde offline, hvis forbindelsen ikke er til stede, og du fjerner bekymringen over at skulle stole på Googles servere. Derudover er du sikret flest mulige værktøjer, der kan gøre din arbejdsdag nemmere.

Du kan blive klogere på vores Microsoft-løsninger her.

Vil du vide mere må du meget gerne ringe på 70 28 66 00 for en uforpligtende snak, eller sende os en mail på kontakt@nhl-data.dk.

 

Anbefalede indlæg

Ingen kommentarer endnu.


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *