Søg
Close this search box.

Lokal server eller cloud hosting?

Skal du have dine data på en lokal server – altså hos dig selv – eller er det tid til at vælge cloud hosting?

Når du har data og systemer på en server på kontoret føler du nok, at der er styr på det. Du kan jo se den og ved, at den fungerer. Den er dyr i indkøb, men så kan du jo have den længe, ikke? Det dykker vi ned i her i artiklen.

Lad os starte med at få styr på, hvad forskellen på en lokal server og cloud hosting er.

Hvad er forskellen?

Meget simpelt fortalt er en cloud løsning servere, der står samlet i et professionelt datacenter hos en leverandør – fx Microsoft. De indeholder for det meste flere kunders systemer og data. Der findes flere forskellige typer cloud hosting, men overordnet set adskiller cloud sig fra lokale servere ved ikke at være placeret på dit kontor og være koblet op på dit lokale netværk.

Så den lokale server står på kontoret og bruges udelukkende af dig. Du står også selv for al vedligehold eller aftaler omkring vedligehold. Så cloud hosting er altså en eller flere servere, som ikke står på din adresse, men hvor du kobler dig på servere over et eksternt netværk.

Du kan få cloud hosting i mange forskellige former – fra en server, du selv har indkøbt og vedligeholder i et datacenter til public cloud, hvor du bare køber den plads, du har behov for og overlader al opsætning og vedligehold til andre.

Vælger du selv at drive en server i et datacenter er det meget lig en lokal server, hvor hele drifts-ansvaret hviler på dig.

Hvis du vælger private eller public cloud hosting køber du en del af en eller flere servere, som er drevet professionelt. Det vil sige, at du ikke skal forholde dig til fx opdateringer af serverne – den slags er med i prisen. Konceptet er, at du frit kan skrue op og ned for dit forbrug efter behov.

Dyk endnu mere ned i emnet: Hvad er cloud hosting?

Få overblik over alle typer hosting

Hvad skal du gøre når du har en lokal server?

At have sin egen server kan umiddelbart ligne den letteste løsning. Du skal jo bare købe den, få den sat op på din adresse og så kører det bare.

Men servere skal løbende opdateres hver måned – eller patches, som det hedder – ligesom din computer og dine systemer skal. Hvis du ikke får det gjort, så falder sikkerheden og serveren bliver ustabil. I værste tilfælde holder den helt op med at fungere.

Det kræver en professionel IT-konsulent at patche en server, så det kan hurtigt løbe op.

Ud over det skal du tage højde for en række ting:

  • du skal have backup
  • hvis din server går ned, skal du indkøbe en ny før du kan komme i drift igen
  • hvis din server går ned vil det tage meget lang tid at lægge din backup på en ny server
  • have en plan for hvad du gør ved fx brand eller hærværk – og teste din plan jævnligt
  • sørge for at brand kan slukkes ved at fjerne ilt i rummet
  • sørge for at din server er låst inde
  • overvågning af din servers performance
  • hvem skal fikse det for dig, når der opstår problemer

Disse ting skal du tage højde for så du sikrer, at din virksomhed kan blive ved med at køre, hvis din server går ned.

Læs også: Cyberangreb mod Microsoft Exchange servere

Hvad er mest sikkert: en lokal server eller cloud hosting?

Lad os starte med at slå fast at en server i et skab på kontoret ikke er en sikker løsning. Simpelthen på grund af risikoen ved fx brand eller indbrud. Serveren er ofte frit tilgængelig, hvilket er en reel sikkerhedsrisiko.

For selv at køre en server sikkert skal du have IT-kompetencer i virksomheden. Din server bør som minimum stå i et aflåst skab i et professionelt datacenter. Datacentret skal være konstant afkølet og udstyret med brandalarmer og brandslukningssystemer, der bruger ‘inergen’ (iltfortrængning) i stedet for vand, for ikke at skade udstyret og dermed jeres data.

Vi anbefaler at du har professionelle IT-folk til at drifte din server. Du skal have patches af din server som en del af din driftsaftale og backup. Ideelt set skal du have 2 servere, som kan tage over for hinanden, hvis den ene går ned.

Fordi der er så mange faldgruber i denne løsning anbefaler vi for det meste at køre enten private eller public cloud – eller en kombination af forskellige typer – kaldet hybrid cloud.

Med en fuld cloudløsning er den grundlæggende sikring af serverne på plads. Microsoft eller Amazon kører deres egne datacentre professionelt og sørger selvfølgelig for at opdatere alle servere løbende.

Hvis du har en ringe IT-sikkerhed er ingen server-løsninger sikre. Men det er en myte at en cloud server er mindre sikker end en lokal server – ofte er det faktisk modsat.

Læs mere om hvad Azure Cloud services er for en størrelse

Hvad er den billigste løsning?

Ved at skifte til cloud sparer du strømregningen til den fysiske server, som står på dit kontor plus evt. service, som du har haft på den løbende. Om det opvejer prisen på en cloud løsning er svær at sige – det er forskelligt fra sag til sag.

Med en cloud-løsning betaler du for det, du bruger. Du kan let få mere eller mindre plads – ofte på meget kort tid. Med din egen server har du den plads, din server har – og mere plads kræver indkøb af ny hardware og udgifter til opsætning.

Selve flytningen til skyen koster et engangsbeløb, som nogle gange svarer til det du betaler i elregning hver måned. Herefter vil du skulle betale for dit forbrug hver måned. Til gengæld skal du ikke tænke på, hvad der sker, hvis din server går i stykker.

Vores kunder betaler en fast pris pr. måned for en cloud-løsning, der opfylder alle behov, og du bliver derfor ikke overrasket over skjulte omkostninger til f.eks. nyt hardware eller opdateringer.

Skal jeg vælge en lokal server eller cloud hosting?

Hvis du er en mindre eller mellemstor virksomhed i Danmark bør du have en cloud server frem for en lokal server. Det er sjældent at vi anbefaler det modsatte. Simpelthen fordi det er det sikreste valg.

Men det kan jo sagtens være at du er undtagelsen.

Tag fat i os på 70 28 66 00 eller på kontakt@nhl-data.dk, så kan vi tage en snak om mulighederne.

Få artikler på mail

Nysgerrig på mere?

Tag fat i os i dag – så ser vi sammen på, hvordan vi kan hjælpe dig med din it. 

Ring eller send os en besked.

Er du kunde og har brug for support, så ring eller send en mail på support@nhl-data.dk

Martin Dahlem - IT og Netværkssikkerheds Konsulent
Jesper Haggren - IT Konsulent - DevOps - Implementerings ekspert - Microsoft 365